بهترين زبان هاي برنامه نويسي براي طراحي سايت بهترين زبان هاي برنامه نويسي براي طراحي سايت

رویا نت

بهترين زبان هاي برنامه نويسي براي طراحي سايت

بهترين زبان هاي برنامه نويسي براي طراحي سايتزبان طراحي سايت چيست؟
۸ آبان ۱۴۰۱
 در كسب و كار
 ۰

زبان طراحي سايت چيست؟
 
WhatsappTelegramLinkedin
 
 
در عصر ديجيتال، تكنولوژي نقش مهمي را در زندگي ما ايفا مي‌كند و كامپيوترها به بخش بسيار مهم و كاربردي از زندگي ما تبديل شده‌اند. طراحي و توسعه وب سايت يك حوزه هميشه فعال است كه از زمان ظهور آن در اوايل دهه ۹۰، در حوزه‌هاي مختلفي تكامل يافته و پيشرفت كرده است. امروزه، در قرن بيست و يكم، طراحي و توسعه وب يكي از مهم‌ترين مهارت‌ها براي متخصصين كامپيوتر است كه براي فعاليت در آن آشنايي و تسلط بر زبان‌هاي طراحي و توسعه وب امري ضروري است. در ادامه به معرفي بهترين زبان هاي برنامه نويسي براي طراحي سايت پرداخته و موارد استفاده، ويژگي‌ و مزاياي هر زبان را مورد بحث قرار مي‌دهيم. اميدواريم از اين مقاله از پي فا بهره ببريد.

زبان طراحي سايت چيست؟
بهترين زبان هاي برنامه نويسي براي طراحي سايت
در ابتدا شايد برايتان اين سوال مطرح شود كه اصلا زبان طراحي سايت چيست و چه كاربردي دارد؟! به طور كلي هر زباني وسيله‌اي براي برقراري ارتباط است. زبان برنامه نويسي نيز يك زبان كامپيوتري است كه براي برقراري ارتباط با كامپيوتر استفاده مي‌شود و مجموعه‌اي از دستورالعمل‌ها (يا كد) است كه براي انجام اقدامات خاصي نوشته شده است. از طريق زبان برنامه‌نويسي، توسعه‌دهندگان دستورالعمل‌هايي را به رايانه ارائه مي‌دهند كه نحوه عملكرد و مسير رايانه را تعيين مي‌كند. همه زبان‌هاي برنامه‌نويسي داراي نحوه اجرا، ساختار و قوانين خاص خود هستند كه براي اجراي كدها بدون خطا بايد رعايت شوند؛ طراحي سايت به دو نوع زير دسته‌بندي مي‌شود.

1. توسعه Front-end: توسعه Front-end فرآيند توسعه نماي وب سايت است، در واقع بخشي كه كاربر مي‌بيند و با آن تعامل دارد. فناوري‌هاي مورد استفاده در توسعه front-end عبارت هستند از HTML (زبان نشانه‌گذاري)، CSS (ابزار طراحي ظاهر) و جاوا اسكريپت (زبان برنامه نويسي). HTML اسكلت وب سايت را مي‌سازد. از CSS براي استايل دادن به وب سايت استفاده شده و به ظاهر كلي وب سايت مانند فونت‌ها، طرح‌ها و ساير عناصر مربوط مي‌شود. جاوا اسكريپت نيز يك زبان برنامه نويسي طراحي سايت است كه قابليت‌هاي بيشتري را به وب سايت مي‌دهد.

2. توسعه Back-end: توسعه Back-end شامل ايجاد لجستيك وب سايت است و مربوط به بخشي است كه در ظاهر كاربران با آن ارتباطي ندارند. Nodejs Python، PHP و…، برخي از زبان‌ هاي برنامه نويسي طراحي سايت هستند كه براي ايجاد بك اند وب سايت مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

طراحي سايت چند بخش دارد؟
اولين طراحي سايت توسط تيم برنرزلي، مخترع وب، انجام شد. او در سال ۱۹۹۱ اولين وب‌سايت را طراحي و ايجاد كرده و نام خود را در تاريخ به عنوان اولين سازنده وب ثبت كرد. طراحي سايت چهار بخش دارد كه در ادامه به آن‌ها پرداخته مي‌شود.

۱- طراحي واير فريم: در اين مرحله، ابتدا مطابق با نوع سايت و نياز آن، يك نماي كلي از وب سايت كه شامل يك نقشه كلي از صفحات مختلف سايت و مشخص كردن جايگاه و چيدمان المان‌ها و ديگر عناصر است، طراحي مي‌شود.

۲- طراحي گرافيك سايت: پس از تعيين نماي كلي، به مرحله طراحي گرافيكي سايت مي‌رسيم. در اين مرحله با توجه به نوع سايت درخواستي و به وسيله نرم‌افزارهاي مخصوص، گرافيك سايت طراحي مي‌شود.

۳- كدنويسي و برنامه‌نويسي: در اين مرحله با توجه به سايتي كه طراحي شده است، از روش‌هاي متعددي مي‌توان براي مديريت سايت استفاده كرد. مديريت، كدنويسي و برنامه‌نويسي سايت مطابق با نياز و بودجه مشتري، با استفاده از سيستم‌ها مديريت محتوا مانند وردپرس و همچنين با طراحي يك فريم ورك انجام مي‌شود.

۴- راه‌اندازي سايت: آخرين مرحله از طراحي سايت، راه‌اندازي سايت است كه در بستر جهاني اينترنت انجام مي‌شود. در اين مرحله در ابتدا يك هاست و نام دامنه مناسب تهيه شده و در نهايت سايت پيكربندي شده و در دسترس عموم قرار مي‌گيرد.

معرفي بهترين زبان هاي برنامه نويسي براي طراحي سايت
در اين بخش، پنج مورد از بهترين زبان‌هاي برنامه نويسي طراحي سايت معرفي مي‌شوند.

پايتون
زبان برنامه نويسي براي طراحي سايت
پايتون يكي از قوي‌ترين و بهترين زبان‌هاي برنامه نويسي چند منظوره است كه براي توسعه وب و همچنين تجزيه و تحليل داده‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد. پايتون يك زبان منبع باز است كه براي توسعه صفحات وب مقياس‌پذير و برنامه‌هاي كاربردي استفاده مي‌شود. پايتون را مي‌توان يكي از محبوب‌ترين زبان‌هايي براي طراحي سايت معرفي كرد كه براي مبتديان و همچنين برنامه نويسان با تجربه، يك انتخاب ايده آل است. اين زبان برنامه‌نويسي مجموعه عظيمي از كتابخانه‌هاي استاندارد را دارد كه برنامه نويسي با آن را براي توسعه دهندگان بسيار آسان مي‌كند. زبان برنامه نويسي پايتون در توسعه برنامه‌هاي كاربردي دسكتاپ و برنامه هاي كاربردي مبتني بر رابط كاربري گرافيكي، علم داده و سرورهاي شبكه استفاده مي‌شود.

ويژگي‌ و مزايا
داراي قابليت تايپ پويا است كه ايجاد وب سايت هاي پيچيده را كه نياز به تغييرات مداوم محتوايي دارند را براي توسعه دهندگان آسان مي‌كند.
ويژگي منحصر به فرد پايتون (USP) طراحي زبان آن است كه ساده، زيبا، سازنده و همچنين قدرتمند است.
يكي از بهترين زبان‌هاي پشتيبان براي توسعه وب است كه داراي توانايي ادغام و يكپارچگي با ديگر زبان‌هاي برنامه نويسي مانند C و C++ را دارد.
قابليت انتقال يكپارچه وظايف سنگين CPU به C/C++ را دارد.
مجموعه ابزارهاي فراواني را براي علوم محاسباتي و آمار و رياضيات و كتابخانه‌هاي متعددي از جمله SciPy، Pandas، Scikit-Learn و NumPy را ارائه مي‌دهد.
از چندين پلتفرم و سيستم پشتيباني مي‌كند.
بهره وري توسعه دهندگان و برنامه‌نويسان را بهبود مي‌بخشد.
توسط برنامه نويسي OOP هدايت شده است.
طيف گسترده‌اي از كتابخانه‌هاي پشتيباني را ارائه مي‌دهد
سي شارپ #C
معرفي زبان برنامه نويسي طراحي سايت
سي شارپ يا #C، يك زبان OOP توسعه يافته توسط مايكروسافت است كه بر پايه يك زبان برنامه نويسي پركاربرد يعني C، ايجاد شده است. اين زبان در اصل به عنوان بخشي از چارچوب دات نت براي توسعه برنامه‌هاي كاربردي ويندوز طراحي شده بود. سي شارپ يك زبان همه‌جانبه است كه در توسعه وب سايت، ايجاد بازي از طريق Unity، توسعه برنامه‌هاي كاربردي موبايل و غيره مورد استفاده قرار مي‌گيرد و نه تنها در پلتفرم ويندوز استفاده مي‌شود بلكه مي‌توان از آن در پلتفرم‌هاي اندرويد، iOS و لينوكس نيز استفاده كرد. سي شارپ را مي‌توان يكي از بهترين زبان‌هاي برنامه نويسي وب سايت در سال 2022 معرفي كرد.

ويژگي‌ و مزايا
داراي يك حافظه پشتيبان قوي است.
مجهز به مجموعه غني از كتابخانه‌هاست كه امكان توسعه سريعتر را فراهم مي‌كند.
تنها زبان مورد استفاده توسط Windows Presentation Foundation (WPF) است.
داراي سابقه فعاليت بيش از ۲۰ ساله در حوزه فناوري اطلاعات مي‌باشد.
به دليل زمان اجراي زبان مشترك (CLR) مستقل از پلتفرم‌ها است.
توانايي كار با پايگاه‌هاي كد مشترك.
در مقايسه با C و C++ ايمن‌تر است.
كامپوننت و زبان شي گرا (OOP).
زبان ايده‌آل براي توسعه هر نوع وب سايت.
يكپارچگي كامل با كتابخانه دات نت.
فرآيند جمع‌آوري و اجراي سريعتر.
Php
معرفي زبان برنامه نويسي
زبان PHP يا Hypertext Preprocessor، يك زبان برنامه نويسي منبع باز است كه براي توسعه Backend استفاده مي‌شود و بيشتر براي توسعه وب سايت‌هاي پويا و پر داده مورد استفاده قرار مي‌گيرد و يك زبان تفسيري است. PHP يكي از محبوب‌ترين زبان‌هاي صفحه وب است كه فريمورك‌هايي مانند دروپال و وردپرس از آن استفاده مي‌كنند. علاوه بر اين، PHP يك زبان پويا و چند منظوره است كه در توسعه برنامه‌هاي كاربردي سمت سرور نيز استفاده مي‌شود و توسط يك پلت فرم منبع باز نگهداري مي‌شود كه مي‌تواند در سيستم‌هاي مك، يونيكس و ويندوز كار كند.

ويژگي‌ و مزايا
توسط بسياري از افزونه‌هاي شخص ثالث مانند NET، MySQL و Apache پشتيباني مي‌شود.
مي‌تواند تصاوير، PDF، متن، انيميشن‌ها و HTML را خروجي دهد.
با سرويس‌هاي ابري سازگار است.
يك زبان برنامه نويسي بسيار سازنده است كه در زمينه توسعه وب مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
به طور گسترده‌اي در صنعت وب براي ساخت و استقرار برنامه‌هاي كاربردي با سرعت بالا استفاده مي‌شود.
فيس بوك، يكي از محبوب‌ترين و برجسته‌ترين برنامه‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي است كه با استفاده از PHP توسعه يافته است.
چارچوب‌هاي زيادي را ارائه مي‌دهد.
استفاده آسان در توسعه صفحات وب.
داراي پسوند Xdebug است كه اشكال‌زدايي عالي را ارائه مي‌دهد.
از چندين ابزار اتوماسيون براي آزمايش و استقرار برنامه‌ها پشتيباني مي‌كند.
از پارادايم‌هاي برنامه نويسي كاربردي و شي گرا پشتيباني مي‌كند.
جاوا اسكريپت
يكي از بهترين زبان هاي طراحي سايت
نظرسنجي Stack Overflow در سال 2020، جاوا اسكريپت را به عنوان رايج‌ترين زبان برنامه‌نويسي مورد استفاده در جهان معرفي كرده است. جاوا اسكريپت يك زبان برنامه نويسي فرانت اند پركاربرد است كه امكان طراحي برنامه‌هاي تعاملي و كاربرپسند را مي‌دهد. در سال‌هاي اخير، اين زبان به يك زبان سطح بالا، چند پارادايمي و پويا تبديل شده و يكي از پركاربردترين زبان‌هايي است كه در زمينه‌هاي مختلفي از جمله دستگاه‌هاي تلفن همراه، مرورگرها، كانتينرها، سرورها و ميكروكنترلرها قابل اجرا است. جاوا اسكريپت همچنين انتخاب مورد علاقه اكثر توسعه دهندگان براي ايجاد عناصر وب پويا مانند گزينه‌هاي قابل كليك يا گرافيك‌هاي متحرك يك وب سايت است.

ويژگي‌ و مزايا
زمينه توسعه وب به شدت تحت سلطه جاوا اسكريپت است.
با كمك Node.js، برنامه نويسي رويداد محور را ارائه مي‌دهد كه براي پردازش هاي head I/O بسيار مناسب است.
تقريباً بر روي هر پلتفرمي مانند دستگاه‌هاي تلفن همراه و سرورها قابل اجرا است.
قابل اجرا در مرورگرها به سرعت و بدون نياز به كامپايل.
ارائه يك رابط وب سايت غني و عالي.
چند جانبه و همه كاره بوده و قابليت اعتبارسنجي داده‌ها را فراهم مي‌كند.
ارائه به روز رساني‌هاي منظم از طريق ECMA
استفاده از افزونه‌هاي مختلف مانند Greasemonkey براي گسترش عملكرد خود.
منابع متعدد موجود و پشتيباني عظيم جامعه.
امكان ادغام با زبان‌هاي ديگر.
SQL
زبان برنامه نويسي براي طراحي سايت
زبان SQL يا Structured query language، يك زبان طراحي سايت استاندارد است كه در تركيب با يك زبان برنامه نويسي ديگر استفاده مي‌شود. SQL در دهه 1970 بر اساس مدل داده‌هاي رابطه‌اي اختراع شد و در ابتدا به عنوان زبان جستجوي ساختاريافته (SEQUEL) شناخته مي‌شد كه بعدها به اختصار SQL ناميده شد. Oracle، اولين پلتفرمي بود كه يك سيستم مديريت پايگاه داده رابطه‌اي SQL را ارائه كرد. زبان SQL در فهرست پركاربردترين زبان‌هاي برنامه نويسي Stack Overflow، رتبه سوم را دارد و بيش از 50 درصد توسعه دهندگان براي برنامه نويسي از آن استفاده مي‌كنند. تحليلگران و توسعه دهندگان داده SQL را ياد مي‌گيرند و از آن استفاده مي‌كنند چرا كه به خوبي با زبان‌هاي برنامه نويسي مختلف ادغام مي‌شود. به عنوان مثال، مي‌توان براي ساخت برنامه‌هاي پردازش داده با كارايي بالا، SQL را با زبان برنامه نويسي جاوا ادغام كرد. به غير از فيس بوك، از SQL در برنامه‌هاي ديگري مانند spotify، Revolut و ساير پلتفرم‌هاي رسانه‌هاي اجتماعي مانند توييتر و اينستاگرام نيز استفاده مي‌شود.

ويژگي‌ و مزايا
براي ايجاد، به روز رساني و حذف ركوردها در پايگاه داده استفاده مي‌شود.
به طور گسترده‌اي در ابزارهاي هوش تجاري استفاده مي‌شود.
رابط كاربري ساده‌اي دارد.
به راحتي قابل دسترسي است.
بسيار كاربردي است.
رايج‌ترين زبان پايگاه داده است.

 

برچسب:
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: <~PostRate~>
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1401/8/25 ساعت: ۱۱ توسط:royanet :